Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fundusze europejskie: Unijne dotacje pomogą poprawić jakość edukacji

Monika Kaczyńska
Projekty mogą obejmować  zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Projekty mogą obejmować zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Adrian Wykrota
Fundusze europejskie. Poprawa warunków nauki w szkołach, dodatkowe zajęcia dla uczniów i podniesienie kwalifikacji nauczycieli - to tylko niektóre działania możliwe dzięki unijnemu wsparciu

O tym, że jakość kształcenia ogólnego ma ogromne znaczenie dla rozwoju społecznego i gospodarczego, nie trzeba nikogo przekonywać. Narzekania uczelni na niski poziom kandydatów na studia to tylko wierzchołek góry lodowej.

Fundusze Europejskie

Innym problemem, wskazywanym przez pracodawców, jest brak kadr z wykształceniem technicznym i przyrodniczym. Źródeł tego stanu rzeczy także można szukać w kształceniu na poziomie podstawowym i gimnazjalnym. Uczniowie nie wybierają takich ścieżek kariery, bo sądzą (często zasadnie), że z powodu niedostatku wiedzy i umiejętności po prostu sobie nie poradzą.

Kolejna kwestia to wciąż niedostateczne wykorzystanie potencjału zarówno uczniów bardzo zdolnych, jak i tych z niepełnosprawnościami czy posiadających specjalne potrzeby edukacyjne.

Jeśli do tego dodać, że obok szkół, których uczniowie osiągają doskonałe wyniki, są i takie, w których w testach, na sprawdzianach i egzaminach wypadają znacznie gorzej, staje się jasne, że trzeba podjąć działania, by sytuację zmienić.

Unijne dotacje otwierają możliwości działań, które w ostatecznym rozrachunku podniosą jakość kształcenia i wyrównają szanse uczniów różnych placówek.

Fundusze europejskie - dla ucznia i nauczyciela
W konkursie na projekty w ramach Poddziałania 8.1.2 „Kształcenie ogólne - projekty konkursowe” do podziału jest w sumie blisko 42,7 mln zł. Z tej kwoty prawie 13, 6 mln zł zostało zarezerwowane na wsparcie projektów z Obszarów Strategicznej Interwencji (OSI), w ramach mandatów terytorialnych dla leszczyńskiego, gnieźnieńskiego, pilskiego i konińskiego OSI.

5,4 mln zł to pieniądze zarezerwowane na projekty, które otrzymają wsparcie w ramach poddziałania 9.3.3 na inwestycje w infrastrukturę szkół i placówek oświatowych. W ramach tych projektów mogą powstać między innymi laboratoria do nauki matematyki, przedmiotów przyrodniczych, a także laboratoria językowe.

- Projekty zgłaszane do konkursu mogą być skierowane bezpośrednio do dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, w tym także szkół specjalnych. Jeśli istnieje taka potrzeba, wsparcie w ramach projektu może objąć także nauczycieli i pracowników szkół i placówek systemu oświaty, a także samych szkół i placówek oraz ich organów prowadzących - wyjaśnia Sylwia Wójcik, dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Wsparciem dotyczącym kształcenia ogólnego mogą zostać objęte także szkoły zawodowe.

Jakie przedsięwzięcia można zaplanować? W rachubę wchodzi np. realizacja projektów edukacyjnych wspierających uczniów w rozwijaniu kompetencji potrzebnych na rynku pracy, a więc matematyczno-przyrodniczych czy znajomości języków obcych, organizacja warsztatów, laboratoriów, kółek zainteresowań i innych form działań rozwijających uzdolnienia. Można także zaplanować między innymi zajęcia wyrównawcze dla uczniów, którzy mają trudności w nauce, zajęcia specjalistyczne adresowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zajęcia logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, psychoedukacyjne i inne.

Jeśli realizacja przedsięwzięć przewidzianych w projekcie wymaga doposażenia w sprzęt potrzebny do prowadzenia doświadczeń i eksperymentów z zakresu nauk przyrodniczych i matematycznych lub sprzęt potrzebny do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym podręczniki i pomoce dostosowane do potrzeb uczniów z niepełno- sprawnością), można ich zakup uwzględnić w projekcie

- Jako działanie dodatkowe projekty mogą uwzględniać także stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych językowo, matematycznie, w kierunku przedmiotów przyrodniczych czy informatycznych - zwraca uwagę Sylwia Wójcik. - Mogą być one wypłacane, gdy zła sytuacja materialna jest barierą w ich rozwoju edukacyjnym.

Istotne jednak, aby wszystkie działania wynikały z diagnozy, a więc były „szyte na miarę” szkoły i jej uczniów.

Fundusze europejskie - doradztwo i współpraca
Projekty mogą także uwzględniać doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów, jednak musi ono towarzyszyć innym działaniom - czy to związanym zrozwijaniem kompetencji uczniów, czy to wspieraniem indywidualnego podejścia donich.

Także jako działanie dodatkowe projekty mogą uwzględniać włączanie się w działania instytucji funkcjonujących w otoczeniu szkół, takich jak instytucje pomocy, organizacje pozarządowe czy podmioty ekonomii społecznej, angażujących społeczność uczniowską, przeciwdziałających wczesnemu opuszczeniu przez uczniów szkoły.

Jeśli chodzi o działania adresowane do nauczycieli, projekty mogą uwzględniać dofinansowanie ich studiów podyplomowych, a także rozwijanie sieci samokształcenia, by podnieść ich kwalifikacje związane z nauczaniem matematyki, przedmiotów przyrodniczych i języków obcych oraz dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniami szczególnie zdolnymi.

Fundusze europejskie - złóż wniosek
Ogłoszenie o konkursie można znaleźć na stronie internetowej www.wrpo.wielkopolskie.pl/nabory. Wniosek już można wygenerować i przygotowywać w Lokalnym Systemie Informatycznym pod adresem https://lsi.wielkopolskie.pl.
Składać wnioski za pośrednictwem LSI można od 20 czerwca do 1 lipca do godziny 15.30.
W ciągu pięciu dni roboczych od złożenia wniosku elektronicznie należy dostarczyć jego wersję papierową do sekretariatu Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego al. Niepodległości 18, 61-713 Poznań (bud. „C”, 1 piętro, pok. 142), od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.30 do 15.30.
Maksymalne dofinansowanie może wynieść 95 proc. kosztów kwalifikowalnych projektu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto