Kalisz się starzeje, ubywa mieszkańców, brakuje obwodnicy. Raport o stanie miasta

Andrzej KurzyńskiZaktualizowano 
Andrzej Kurzyński
W Kaliszu ubywa mieszkańców, miasto się starzeje, a przedsiębiorcy narzekają na klimat do prowadzenia biznesu. Poważnym problemem jest brak obwodnicy. Wynika z raportu o stanie miasta.

Na koniec ubiegłego roku w Kaliszu mieszkało 97649 osób. Liczba mieszkańców miasta ciągle spada. Od 2014 ubyło 4396 kaliszan.

W ciągu 2018 roku plan dochodów miasta wynosił blisko 610 mln zł. Ale wydatki sięgnęły już blisko 680 mln zł. Pocieszające jest to, że rośnie wartość miejskiego majątku, na który składają się m.in. budynki, drogi, czy grunty. Jego wartość wzrosła w 2018 roku o ponad 153 mln zł i wynosi teraz 1 904 497 103 zł.

Kalisz ma aspiracje, by być miastem otwartym o wysokiej jakości życia jego mieszkańców i dynamicznie rozwijającej się, nowoczesnej gospodarce. A jak jest w rzeczywistości? Niestety, problemów nie brakuje. Kalisz przede wszystkim szybko starzeje się. Przybywa osób starszych, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Poza tym, o ile poprawia się sytuacja z zapewnieniem miejsca w przedszkolach, o tyle wciąż rośnie zapotrzebowanie na miejsca opieki dla dzieci do lat 3.

W Kaliszu znacznie spadło bezrobocie, ale problemem pozostaje trudna sytuacja na rynku pracy osób z niepełnosprawnościami. Samorząd Kalisza realizuje liczne programy zdrowotne i wsparł budowę ośrodka radioterapii. Nie zmienia to faktu, że w mieście wciąż bardzo długo trzeba czekać na wizytę u niektórych lekarzy specjalistów.

Z raportu wynika, że w Kaliszu poprawia się bezpieczeństwo. Spada liczba popełnianych przestępstw i poprawia się wykrywalność ich sprawców.

Kaliszanie coraz gorzej oceniają ofertę kulturalną miasta, a młodzież nie garnie się do sportu, choć przybywa klubów i zwiększają się wydatki na szkolenie.

W ocenie mieszkańców zbyt mało spraw w Urzędzie Miasta można załatwić drogą elektroniczną. Kaliszanie narzekają też na zbyt długi czas oczekiwania na załatwienie sprawy.

W Kaliszu szkoły coraz chętniej współpracują z przedsiębiorcami, ale wciąż występuje zjawisko niedopasowania kierunków wykształcenia do potrzeb rynku pracy. Miasto wspiera inwestycje prowadzone przez uczelnie wyższe, ale zmniejsza się rola Kalisza jako ośrodka akademickiego, a liczba studentów spada.

W grodzie nad Prosną blado wypada też tworzenie sprzyjającego klimatu inwestycyjnego. Miasto dysponuje niewielką powierzchnią wolnych, dostępnych terenów pod duże inwestycje, a niespełna 18% powierzchni miasta objęte miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Mamy wysoki wskaźnik liczby podmiotów gospodarczych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Z drugiej strony blisko 70% ankietowanych uważa prowadzenie biznesu w Kaliszu za trudne lub bardzo trudne.

Spada liczba mieszkań komunalnych. Problemem jest też fakt, że ponad 50% komunalnych lokali jest w budynkach wybudowanych przed 1948 r. Wymaga to ogromnych nakładów na remonty. Głównym problemem Kalisza jest przebieg dróg krajowych przez miasto, znajdujących się w bliskim sąsiedztwie centrum miasta. Negatywnie wpływa to na środowisko, generuje wysokie koszty podróży, powoduje korki, a także wpływa na obniżenie bezpieczeństwa na drogach. O obwodnicy można pomarzyć...

Aktualnie, według danych na koniec 2018 r., w granicach administracyjnych miasta długość dróg krajowych wynosi 20,886 km, natomiast wojewódzkich 9,569 km. Siatkę układu komunikacyjnego Miasta Kalisza uzupełniają drogi powiatowe i gminne o łącznych długościach odpowiednio 88,185 km i 195,879 km. Z uwagi na brak obwodnicy oraz
fakt, że Kalisz pełni funkcję ośrodka społeczno-gospodarczego, drugiego po Poznaniu pod względem ważności, drogi główne (krajowe i wojewódzkie), zarówno na wlotach do miasta jak i w jego obrębie, przenoszą bardzo duże obciążenie ruchem drogowym. Na podstawie wykonanych w październiku 2016 roku pomiarów natężenia ruchu drogowego na podstawowym układzie komunikacyjnym miasta wykazały następujące wartości SDR:
• DK nr 12 wlot od strony Jarocina – 17.919 [poj./dobę],
• DK nr 12 wlot od strony Sieradza – 16.524 [poj./dobę],
• DK nr 25 wlot od strony Konina – 13.781 [poj./dobę],
• DK nr 25 wlot od strony Ostrowa Wielkopolskiego – 14.659 [poj./dobę],
• DW nr 442 wlot od strony Wrześni – 7.539 [poj./dobę],
• DW nr 450 wlot od strony Grabowa – 9.768 [poj./dobę],
• DW nr 470 wlot od strony Turku – 17.438 [poj./dobę].
W ramach tych samych pomiarów, na terenie miasta w ul. Częstochowskiej, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 450 stwierdzono natężenie ruchu wynoszące 38.823 [poj./dobę]. Należy podkreślić, że znaczną część w powyższych badaniach stanowił ruch ciężki odbywający się praktycznie przez centrum miasta. Istotne jest także to, że udział ruchu tranzytowego w ciągu dróg, krajowych wynosi ok. 30% całego ruchu.

Rejestrowane w obrębie miasta, zwiększające się z roku na rok, natężenie ruchu pojazdów stanowi źródło problemów związanych z hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, stałym pogarszaniem się warunków ruchu w zakresie kosztów i czasu przejazdu, bezpieczeństwa, płynności i efektywności transportu.

Przeczytaj pełny raport o stanie miasta Kalisza za 2018 rok


Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?

Pisz do nas na: kalisz@naszemiasto.pl
lub zostaw nam wiadomość na facebooku

Zobacz także: Za nami 13. edycja charytatywnego rajdu "Złombol". Wzięło w nim udział ponad 400 załóg

Wideo

Materiał oryginalny: Kalisz się starzeje, ubywa mieszkańców, brakuje obwodnicy. Raport o stanie miasta - Kalisz Nasze Miasto

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
o
olek

Brak obwodnicy to zaniedbania władz Kalisza od czasu kiedy budowano gród na Zawodziu i wyznaczono bród na Prośnie w jego pobliżu. Gdyby bród na Prośnie powstał koło Kościelnej Wsi i Na Borku to już mielibyśmy obwodnicę. To ich winić za te zaniedbania.

o
osss

Trzeba przyłączyć Kościelną Wieś do Kalisza, gdzie wyprowadzają się kaliszanie, którzy nadal korzystają z infrastruktury Kalisza, a płacą kasę innej gminie.

G
Gość

Nie ma miejsca na duże inwestycje??!! A Calisia One to co? Z raportu wynika też dużo dobrego, czyli jest progres. Teraz należy się skupić kolejno na pozostałych punktach! Ido przodu!

g
gość

dalej głosujcie na pis to będzie jeszcze gorzej w naszym kochanym mieście i regionie...kinastowski do roboty a nie tylko kwiatki, sushi i fotki bo to nie poprawi życia w mieście

kontrapas kosztuje krocia i jest bezsensu, dziurella wykopana przez archeologa z pisu ziąbkę straszy pod płachtą.... ludzie otwórzcie oczy

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3